Historia nauczania

W zakładce "Historia nauczania" prezentowane są informacje dotyczące drogi edukacyjnej ucznia.

Istnieją następujące możliwości modyfikacji danych dotyczących historii nauczania:

Zmiana oddziału

Wykreślenie ucznia

Anulowanie promocji/zakończenia nauki

Edycja daty rozpoczęcia nauki

Uzupełnienie informacji o poprzednio ukończonej szkole

Uzupełnienie historii nauczania wstecz dla własnej placówki

Funkcjonalności te dostępne są tylko wtedy jeżeli istnieje możliwość wykonania tych operacji dla danej pozycji historii nauczania np. jest określony czas, w którym można wykonywać operację wykreślania lub anulowania promocji. Po upływie tego terminu w celu wprowadzenia zmian, należy skontaktować się z administratorem systemu.

Zmiana oddziału

Aby zmienić oddział, należy:

1. kliknąć link "Zmiana oddziału" nr1_do_tekstu

clip0014

2. w oknie nr2_do_tekstu wybrać jedną z poniższych funkcjonalności:

Przycisk

Opis

Uczeń zmienił oddział w trakcie roku szkolnego.

Powoduje wykonanie przeniesienia ucznia do innego oddziału niż obecnie uczęszcza. Zamyka w historii nauczania wpis w starym oddziale zgodnie z podaną datą i otwiera nowy wpis dla nowo wybranego oddziału z tą samą datą.

W nowo wyświetlonym okienku należy wykonać następujące operacje:

1. uzupełnić dane - szczegóły poniżej:

Oddział - należy wybrać z listy odział, do którego będzie uczęszczał uczeń. Aby móc przenieść dziecko, musi być utworzony odpowiedni oddział docelowy w opcji "Nauczyciele/Oddziały"->"Oddziały".

Data - data od kiedy uczeń będzie uczęszczał/uczęszcza do nowego oddziału.

Numer ucznia - numer w księdze uczniów (system podpowie aktualny numer).

Numer w dzienniku.

2. zapisać zmiany

Nastąpiła pomyłka, uczeń uczy się w innym oddziale.

Umożliwia zmianę oddziału w sytuacji zmiany decyzji lub błędnego wprowadzenia wcześniejszych danych. Nie powoduje zapisania w historii nauczania poprzedniego wpisu - modyfikuje jedynie bieżący otwarty wpis o nauczaniu. Umożliwia również edycję na początku roku szkolnego gdy występują jeszcze rotacje w przypisaniu do poszczególnych oddziałów, a rok szkolny jeszcze się nie rozpoczął.

W nowo wyświetlonym okienku należy wykonać następujące operacje:

1. wybrać z listy odział, do którego będzie uczęszczał uczeń (aby móc przenieść dziecko, musi być utworzony odpowiedni oddział docelowy w opcji "Nauczyciele/Oddziały"->"Oddziały")

2. zapisać zmiany

lens

Istnieje również możliwość grupowej zmiany oddziału dla wielu uczniów jednocześnie w opcji "Uczniowie"->"Księga uczniów"->"Narzędzia"->"Grupowa edycja oddziału".

Wykreślanie ucznia

W przypadku gdy uczeń został dodany przez pomyłkę lub został dodany w wyniku rekrutacji, jednak nie rozpoczął nauki w placówce lub przestał uczęszczać do placówki w trakcie trwania roku szkolnego, wówczas należy dokonać jego wykreślenia.

Aby wykreślić ucznia, należy:

1. kliknąć link "Wykreśl ucznia" nr3_do_tekstu

clip0051

2. w nowym oknie wybrać jedną z dostępnych opcji:

Wykreślam ucznia w trakcie trwania roku szkolnego nr4_do_tekstu

Podstawowe wykreślenie, z którego należy skorzystać w momencie gdy uczeń uczęszczał do placówki i zostaje z niej wykreślony w trakcie trwania roku szkolnego (np. w wyniku przeniesienia do innej placówki). W historii nauczania zostanie zachowany wpis o tym, że dziecko uczęszczało do danego oddziału.

W nowo otwartym okienku należy uzupełnić dane według poniższej tabeli.

Pole

Opis

Powód

Należy wybrać z listy.

Data

Podawana data jest pierwszym dniem w którym wykreślanego ucznia nie będzie już w placówce. Np. gdy ostatnim dniem nauki był 10 września, wpisujemy 11 września. Inna placówka będzie mogła wtedy dodać ucznia od tej daty.

Uwagi

Opcjonalne informacje na temat wykreślenia.

clip0052

uwaga

Jeżeli uczeń jest wykreślany z placówki z powodu śmierci, należy użyć opcji "Uczeń nie żyje" nr7_do_tekstu dostępnej po kliknięciu przycisku "Edytuj".

Wykreślam ucznia, ponieważ ostatecznie nie rozpoczął nauki w mojej szkole od 1 września nr5_do_tekstu

Wykreślenie, z którego należy skorzystać w momencie gdy uczeń został dopisany do placówki np. w procesie naboru/w okresie wakacyjnym/lub został promowany z poprzedniego roku, jednak okazało się, że np.

ow okresie wakacyjnym rezygnuje z nauki w tej placówce

onie pojawił się w placówce 1 września, ponieważ przeniósł się do innej placówki

Takie wykreślenie spowoduje, że dla ucznia powstanie zapis, że nie uczęszczał ani jednego dnia do placówki, jednak w bieżącym roku pojawi się w "Księdze Uczniów" - w liście uczniów wykreślonych.

W nowo otwartym okienku należy uzupełnić dane - szczegóły przedstawia poniższa tabela:

Pole

Opis

Data rezygnacji

data z którą uczeń zrezygnował/odebrał z placówki dokumenty

Uwagi

dodatkowe opcjonalne informacje na temat wykreślenia

clip0053

Nastąpiła pomyłka, chcę usunąć aktualny wpis ucznia nr6_do_tekstu

Wykreślenie, z którego należy skorzystać w momencie gdy uczeń został przypisany do placówki, ale nigdy nie rozpoczął w niej nauki i należy go usunąć bez żadnego wpisu w historii nauczania. Korzystamy również z tej opcji jeżeli najzwyczajniej nastąpiła pomyłka i przypisaliśmy np. innego ucznia lub nie do tej placówki do której należało (zespoły szkolne).

W nowo otwartym okienku należy wprowadzić uwagi, a następnie kliknąć przycisk "Wykreśl".

clip0054

lens

Uczniowie, którzy zostali wykreśleni z placówki w trakcie trwania roku szkolnego, lub ostatecznie nie rozpoczęli nauki w placówce pojawią się w "Księdze uczniów" w zakładce "Wykreśleni".

Anulowanie promocji lub wykreślenia ucznia

Jeżeli została błędnie dodana informacja o wykreśleniu dziecka lub błędnie wykonana promocja, jest możliwe wycofanie tych operacji. Jest jednak na to określony czas, którym zarządza JST i po upływie ustalonego terminu nie będzie możliwości wprowadzenia zmian.

clip0013

Aby anulować błędnie wykonaną operację, należy kliknąć jeden z przycisków:

Anuluj wykreślenie nr8_do_tekstu - po zatwierdzeniu tej operacji nastąpi powtórne otwarcie pozycji historii nauczania. Pozostawia wpis bez daty zakończenia.

Anuluj promocję nr9_do_tekstu - po zatwierdzeniu tej operacji nastąpi powtórne otwarcie pozycji historii nauczania. Pozostawia wpis bez daty zakończenia. Konieczne będzie powtórne wykonanie promocji (dodanie informacji o wyniku klasyfikacji) za pomocą opcji "Uczniowie"->"Księga uczniów"->"Narzędzia"->"Promocja uczniów".

 

uwaga

W zależności od konfiguracji systemu, może być ograniczenie czasowe w którym można wykonywać te operacje. Po upływie określonego terminu, opcja stanie się nieaktywna i w celu wprowadzenia zmian, należy skontaktować się z administratorem systemu.

lens

W systemie istnieje również możliwość grupowego wykonania anulowania promocji za pomocą opcji "Narzędzie do wycofania promocji uczniów" dostępnej w menu "Konfiguracja".

Edycja daty rozpoczęcia nauki w oddziale

Aby edytować datę rozpoczęcia nauki w oddziale, do którego aktualnie uczęszcza uczeń, należy kliknąć ikonę maly_olowek_edytujdostępną w kolumnie "Od", a następnie wprowadzić poprawną datę w nowo wyświetlonym oknie i zapisać zmiany.

ph0289

Uzupełnianie danych o poprzednio ukończonej szkole

Historia nauczania jest uzupełniana na podstawie wpisów, które dokonują kolejne placówki, do których uczęszcza uczeń. Jeżeli jednak poprzednio dziecko uczęszczało do placówki, która nie posiada dostępu do systemu OSON (np. spoza JST lub niepubliczna) to w historii nie ma informacji o poprzednio ukończonej szkole. W celu poprawnego generowania się np. raportu do SIO U4a konieczne jest dodanie poprzednio ukończonej szkoły do historii nauczania.

Dodawanie wpisu o poprzednio ukończonej szkole

Aby dodać do historii poprzednio ukończoną szkołę, należy:

1. kliknąć przycisk "[dodaj]" nr10_do_tekstu

2.w oknie nr11_do_tekstu wykonać jedną z czynności:

wybrać odpowiednią placówkę za pomocą ikonyrozdzka

lub zdefiniować placówkę za pomocą przycisku "Dodaj placówkę" gdy nie ma na liście odpowiedniej pozycji

3.zatwierdzić operację

Opcja, służąca do zarządzania listą placówek znajduje się w menu "OSON"->"Konfiguracja"->"Zarządzanie placówkami spoza JST".

ph0286

Po wybraniu placówki, w historii nauczania pojawi się wpis o tym, że uczeń ją ukończył.

uwaga

Opcja służy do dodawania placówek, w których uczeń otrzymał świadectwo ukończenia szkoły. Nie należy dodawać tu szkół, w których uczeń rozpoczął naukę ale jej nie ukończył np. uczęszczał do technikum ale przeniósł się do szkoły zawodowej.

Usuwanie wpisu o poprzednio ukończonej szkole

Jeżeli została błędnie dodana informacja o poprzednio ukończonej szkole, można ją usunąć. Aktualnie dodana szkoła jest wyświetlana w historii nauczania (przykład oznaczony nr nr12_do_tekstu) oraz w części nr13_do_tekstu "Poprzednio ukończona szkoła".

Aby usunąć błędnie dodaną szkołę, należy:

1.w części nr13_do_tekstu kliknąć przycisk "[usuń]" (przycisk pojawia się w tym miejscu zamiast opcji "[dodaj]", gdy jest wybrana poprzednio ukończona szkoła)

2.zatwierdzić operację klikając "Tak" w oknie nr14_do_tekstu

ph0287

note

Po usunięciu poprzednio ukończonej szkoły, w miejscu przycisku "[usuń]" nr13_do_tekstu pojawi się przycisk "[dodaj]" pozwalający na ponowne dodanie placówki.

Uzupełnianie historii nauczania wstecz we własnej placówce

Jeżeli w historii nauczania brakuje wpisów dotyczących uczęszczania do placówki w poprzednich latach (np. w poprzednich latach placówka nie wprowadzała jeszcze danych do systemu OSON), to istnieje możliwość dodania danych wstecz. Placówka może dodać wpisy, które dotyczą tylko jej. W tej opcji nie jest możliwe dodanie informacji o tym, że uczeń uczęszczał do innej placówki, a potem np. zmienił szkołę.

ph0288

Dodawanie wpisu za poprzednie lata

Aby dodać informacje o uczęszczaniu dziecka do placówki w poprzednich latach, należy:

1.kliknąć przycisk "Uzupełnij historię nauczania" nr15_do_tekstu

2.w oknie nr16_do_tekstu kliknąć przycisk "Dodaj wpis ręcznie" nr17_do_tekstu

3.w oknie nr18_do_tekstu uzupełnić dane we wszystkich polach (pozycje widoczne na liście w polu "Oznaczenie (np. A, B)" to nazwy oddziałów zdefiniowanych w wybranym roku w opcji "Nauczyciele/Oddziały"->"Oddziały")

4.zapisać zmiany

Dodany wpis pojawi się w historii nauczania ucznia, oraz uczeń pojawi się na liście uczniów w "Księdze uczniów" w roku, którego dotyczył wpis.

Edycja wpisu za poprzednie lata

Aby edytować dodaną pozycję w historii nauczania, należy:

1.kliknąć przycisk "Uzupełnij historię nauczania" nr15_do_tekstu

2.w oknie nr16_do_tekstu kliknąć ikonę maly_olowek_edytuj

3.w oknie nr18_do_tekstu zmodyfikować dane analogicznie do dodawania

4.zapisać zmiany

uwaga

Możliwa jest edycja wyłącznie wpisów, które zostały ręcznie dodane poprzez opcję "Uzupełnij historię nauczania" nr15_do_tekstu.

Usuwanie wpisu za poprzednie lata

Aby edytować dodaną pozycję w historii nauczania, należy:

1.kliknąć przycisk "Uzupełnij historię nauczania" nr15_do_tekstu

2.w oknie nr16_do_tekstu kliknąć ikonę maly_kosz

3.zatwierdzić operację

uwaga

Możliwe jest usuwanie wyłącznie wpisów, które zostały ręcznie dodane poprzez opcję "Uzupełnij historię nauczania" nr15_do_tekstu.