Tworzenie korespondencji seryjnej

Korespondencja seryjna jest przydatnym narzędziem, które służy do tworzenia zestawu dokumentów, które różnią się między sobą tylko niektórymi elementami jak np. imię, nazwisko, adres.

Poniżej znajduje się przykład, jak utworzyć zawiadomienie dla rodziców o zagrożeniu ucznia oceną niedostateczną. W przypadku gdy zagrożonych uczniów jest np. 10, tworzenie zawiadomienia dla każdego osobno jest czasochłonne. Dzięki korespondencji seryjnej możemy skorzystać z gotowej bazy uczniów, wystarczy utworzyć jeden plik z zawiadomieniem.

W tym celu, należy otworzyć dowolny edytor tekstowy obsługujący format *.doc lub *.docx (np. Microsoft Word, OpenOffice Writer, LibreOffice Writer, WordPad ), następnie utworzyć tam dokument główny w którym będzie znajdowała się treść zawiadomienia występująca w każdym egzemplarzu. Następnie w miejsce gdzie ma znajdować się unikatowa informacja, w tym przykładzie imię i nazwisko ucznia, należy pomiędzy znakami cudzysłowu ostrokątnego wpisać symbole zastępcze np. <<imie>> <<nazwisko>>. nr1_do_tekstu

 

clip0097

 

Aby zobaczyć listę dostępnych symboli zastępczych  należy w aplikacji OSON - Sekretariat:

1.w menu "Konfiguracja" wybrać "Konfiguracja kor. seryjnej".

2.w prawym górny rogu okna "Korespondencja seryjna" kliknąć przycisk "Lista symboli zastępczych". nr2_do_tekstu

3.zostanie pobrany arkusz programu Excel z tabelą symboli zastępczych wraz z ich opisami.

clip0099

 

Gotowy dokument tekstowy należy zapisać za pomocą opcji "Zapisz jako..." wybierając z listy dostępnych formatów format *.doc lub *.docx.

Kolejnym krokiem jest dodanie korespondencji seryjnej do aplikacji OSON - Sekretariat za pomocą menu "Konfiguracja".

 

Tworzenie dokumentów korespondencji seryjnej pokazuje również poniższy film.

Dodawanie

Aby dodać dokument korespondencji seryjnej do systemu, należy:

1.w menu "Konfiguracja" wybrać "Konfiguracja kor. seryjnej".

2.kliknąć przycisk "Dodaj" nr1_do_tekstu

3.w pojawiającym się okienku nr2_do_tekstu uzupełnić dane według poniższej tabeli:

Pole

Opis

Nazwa

nazwa wyświetlana dokumentu

Symbol

symbol (nazwa skrócona), np. umożliwiający szybkie wyszukanie danego dokumentu

Lp.

liczba porządkowa, według której dokumenty są wyświetlane w obrębie danej grupy

Grupa

nazwa grupy, do której należy dokument; służy do grupowania dokumentów (np. "zaświadczenia", "pisma ponaglające", itp.)

Uwagi

opcjonalne informacje o dokumencie

4.wybrać plik w formacie *.doc lub *.docx z lokalnego dysku komputera nr3_do_tekstu

5.zapisać zmiany klikając przycisk "Zapisz" nr4_do_tekstu

0022

Dodawanie dokumentów korespondencji seryjnej do systemu przedstawia również poniższy film.

lens

Więcej na ten temat znajduje się w rozdziale "Konfiguracja korespondencji seryjnej".

Generowanie dokumentów korespondencji seryjnej

Generowanie dokumentów korespondencji działa w oparciu o wyświetloną aktualnie listę uczniów nr1_do_tekstu. Listę można dowolnie przefiltrować (ograniczyć) korzystając z wyszukiwarki, a następnie wywołać korespondencję właśnie dla wyników wyszukiwania, które pojawią się na liście uczniów. Wyjątek stanowi opcja "Korespondencja seryjna dla oddziału" która automatycznie generuje dokumenty dla całego wybranego oddziału.

Zdarza się jednak, że filtry dostępne w  wyszukiwarce nie odpowiadają naszym potrzebom. Przytoczony powyższy przykład, w którym należy stworzyć serię dokumentów z zawiadomieniem o zagrożeniu oceną niedostateczną wymaga stworzenia własnej listy uczniów.

Tworzenie własnej listy uczniów

Aby utworzyć własną listę uczniów, należy:

1.w menu "Narzędzia" wybrać "Własne listy uczniów" nr2_do_tekstu

2.w pojawiającej się zakładce "Własne listy uczniów" kliknąć przycisk "Dodaj" nr3_do_tekstu

clip0031

3.w wyświetlonym nr4_do_tekstu uzupełnić dane według poniższej tabeli:

Pole

Opis

Nazwa

pole wymagane

Typ

należy wybrać z listy jedną z dostępnych pozycji

Uwagi

opcjonalny opis

Oddział

należy wybrać z listy oddział; po wybraniu uczniów z listy "Uczniowie szkoły" w razie konieczności zmienić oddział i dodać kolejnych uczniów z listy

Uczniowie szkoły

po kliknięciu ikony dodaj_male obok ucznia, zostanie on dodany do listy własnej; ta lista zmienia się  w zależności od aktualnie wybranego oddziału

Wybrane osoby

po kliknięciu ikony usun_male obok ucznia, zostanie on usunięty z listy własnej

note

Do listy własnej można dodać uczniów z dowolnej liczby oddziałów. Aby dodać ucznia do listy, można zamiast używać ikony dodaj_male, przeciągnąć go myszką z lewego okienka (uczniowie szkoły) do prawego (lista własna).

4.aby zatwierdzić listę, należy kliknąć przycisk "Zapisz"

jm0058

Aby utworzona lista została wyświetlona i można było wygenerować dla niej korespondencję seryjną, należy kliknąć przycisk "Wyszukiwarka" nr5_do_tekstu a następnie w polu "Własna lista" nr6_do_tekstu wybrać odpowiednią listę.  Zostanie ona wyświetlona po lewej stronie i generowanie będzie się odbywało na jej podstawie.

ph0148

Tworzenie własnej listy uczniów i generowanie na jej podstawie dokumentów korespondencji seryjnej pokazuje również poniższy film.

Generowanie

Aby wygenerować dokument uzupełniony danymi uczniów, należy:

1. kliknąć przycisk "Korespondencja seryjna" nr1_do_tekstu

2.w oknie nr2_do_tekstu zostanie wyświetlona lista osób, które znajdują się też na aktualnie wyświetlonej liście w "Księdze uczniów" nr3_do_tekstu (można ją było wcześniej ograniczyć za pomocą wyszukiwarki) - domyślnie wszystkie pozycje są zaznaczone i jeżeli chcemy wygenerować dokument korespondencji seryjnej tylko dla wybranych, należy odznaczyć pole wyboru znajdujące się w nagłówku obok kolumny "Pesel" i zaznaczyć pola wyboru tylko przy wybranych osobach

3.kliknąć przycisk "Wybierz"

clip0027

4.w nowo otwartym okienku istnieje możliwość:

wyboru dokumentu spośród nr4_do_tekstu:

owłasnych dokumentów (placówka może dodawać i edytować je samodzielnie za pomocą opcji "Konfiguracja kor. seryjnej".)

odokumentów placówek zdefiniowanych przez miasto (Organ Prowadzący definiuje wspólną listę dokumentów dla wszystkich placówek, placówki nie mogą edytować ani dodawać nowych dokumentów)

wyszukania nr5_do_tekstu dokumentu wg nazwy/kodu dokumentu

wygenerowania wybranego dokumentu nr6_do_tekstu

clip0025

Po kliknięciu ikony ikona_doczostanie pobrany plik z korespondencją seryjną, w którym symbole zastępcze zostały zastąpione odpowiednimi danymi uczniów z listy lub oddziału. Poniżej przykład gotowego dokumentu korespondencji seryjnej, gdzie symbole zastępcze <<imie>> <<nazwisko>> zostały zastąpione danymi uczniów.

ph0149

Generowanie dokumentów korespondencji seryjnej pokazuje również poniższy film.